1.0 EMOSI POSITIF
- Dihargai
- Optimistik
- Gembira
- Rasa Bangga
- Berilmu
- Jujur
- Sabar
- dan lain-lain (pikir sendiri la cik kak oi)
2.0 EMOSI NEGATIF
- Terbiar
- Iri Hati
- Kebencian
- Kepahitan
- Ketakutan
- Keraguan
- Cemas
- Terkejut
- Kekesalan
- Bersangka Buruk
- Busuk Hati
3.0 KOMPONEN KECERGASAN EMOSI
3.1 Komponen Kompetensi Personal
Sebagaimana yang kita ketahui, Kompetensi Personal merangkumi
dua komponen utama, iaitu Komponen Kesedaran Emosi Kendiri
dan Komponen Pengurusan Emosi Kendiri.
a. Komponen Kesedaran Emosi Kendiri
Terbahagi kepada 5 komponen kecil iaitu:
Kompetensi
Kesedaran
Emosi
Kendiri
|
Ciri-Ciri
Individu Yang Memiliki Kompetensi Emosi Kendiri
|
Kesedaran
Emosi Kendiri
|
|
Kesedaran
Ketepatan Kendiri
|
|
Keyakinan
Kendiri
|
|
Penghormatan
Kendiri
|
|
Kesejahteraan
Kendiri
|
|
b. Komponen Pengurusan Emosi Kendiri
Terbahagi kepada 8 komponen kecil iaitu:
Kompetensi
Pengurusan
Emosi
Kendiri
|
Ciri-Ciri
Individu Yang Memiliki Kompetensi Pengurusan Emosi Kendiri
|
Kawalan
emosi kendiri
|
|
Kebolehsuaian
|
|
Kebolehpercayaan
|
|
Ketekunan
|
|
Inovatif
|
|
Optimistik
|
|
Inisiatif
|
|
Berorentasikan
pencapaian
|
|
3.1 Komponen Kompetensi Sosial
Seperti Kompetensi Personal, Kompetensi Sosial juga terbahagi
kepada dua komponen utama iaitu Komponen Kesedaran Sosial
dan Komponen Kemahiran Sosial.
a. Komponen Kesedaran Sosial:
Empati
- Kebolehan membayang dan menghayati emosi perasaan orang lain (kemahiran asas manusia).
- Orang yang menguasai kemahiran ini dapat mewujudkan suasana harmoni dalam interaksi sosial.
- Berupaya membaca emosi orang lain, sering menumpu perhatian mendengar, prihatin dan memahami perasaan dan keperluan orang lain.
Mengembangkan Orang Lain
- Bermaksud rela dan berupaya membantu dan berupaya membantu dan menggalakkan meningkatkan prestasi mereka
Kesedaran Organisasi
- Bererti kecekapan membaca arus emosi ahli-ahli dalam organisasi yang terlibat.
- Bererti kecekapan membaca arus emosi ahli-ahli dalam organisasi yang terlibat.
- Peka terhadap arus
emosi ahli-ahli yang mempengaruhi operasi organisasi, dapat mengesan dengan tepat hubungan asas dan kuasa antara ahli-ahli dalam organisasi, mengesan
dengan tepat jaringan-jaringan sosial dan mesra antara ahli-ahli organisasi
Berorentasi Perkhidmatan
- Bermakna kecekapan mengenali, menjangka dan memenuhi hasrat dan keperluan orang lain, sama ada keluarga, sahabat, masyarakat atau negara.
Melayani kepelbagaian
- - Bererti keupayaan melayani kepelbagaian orang tanpa mengira keturunan, jantina, kedudukan, status ekonomi-sosial, agama.
- - Bererti keupayaan melayani kepelbagaian orang tanpa mengira keturunan, jantina, kedudukan, status ekonomi-sosial, agama.
- Individu yang mempunyai kompetensi ini, biasanya menghormati orang daripada pelbagai latar belakang, bergaul mesra dengan pelbagai ragam manusia, fleksibel dan keadilan.
b. Komponen Kemahiran Sosial:
Komunikasi
- Boleh diertikan sebagai satu proses penyampaian atau pertukaran maklumat di antara dua individu, atau antara seorang individu dengan sekumpulan orang (interaksi sosial dalam kalangan orang melalui aktiviti pemindahan mesej secara lisan).
- Boleh diertikan sebagai satu proses penyampaian atau pertukaran maklumat di antara dua individu, atau antara seorang individu dengan sekumpulan orang (interaksi sosial dalam kalangan orang melalui aktiviti pemindahan mesej secara lisan).
- Orang yang mempunyai kemahiran ini, biasanya berupaya bertutur atau menulis dengan jelas dan tepat, mahir dalam menggunakan
(body language), cekap menjalin hubungan mesra dan berkepimpinan.
Pengaruh
- Bererti menggunakan teknik yang berkesan untuk mendapat penerimaan, kepercayaan dan keyakinan orang lain.
- Bererti menggunakan teknik yang berkesan untuk mendapat penerimaan, kepercayaan dan keyakinan orang lain.
- Individu yang mempunyai pengaruh, biasanya memiliki kemahiran berkomunikasi dan kemahiran memimpin, cekap membuat
persembahan dengan kemampuan menarik perhatian orang lain dan boleh memberi demonstrasi dengan berkesan dan berorentasikan pencapaian.
Pemangkin Perubahan
- Merupakan katalis sesuatu jenis unsur yang berupaya mempercepatkan proses atau urusan. Maka, kemahiran pemangkin perubahan bererti keupayaan menggerak dan mempercepat proses perubahan.
- Merupakan katalis sesuatu jenis unsur yang berupaya mempercepatkan proses atau urusan. Maka, kemahiran pemangkin perubahan bererti keupayaan menggerak dan mempercepat proses perubahan.
- Individu yang mempunyai kemahiran pemangkin
perubahan biasanya peka akan keperluan untuk berubah, sanggup menjadi agen
perubahan dan mempunyai kemahiran inovasi.
Pengurusan Konflik
- Konflik merupakan salah satu kehidupan dalam organisasi, dan kerap kali berlaku dalam individu sendiri, antara individu, individu dengan kumpulan dan kumpulan dengan kumpulan.
- Konflik merupakan salah satu kehidupan dalam organisasi, dan kerap kali berlaku dalam individu sendiri, antara individu, individu dengan kumpulan dan kumpulan dengan kumpulan.
- Kemahiran ini bermaksud kemahiran berunding untuk menyelesaikan perselisihan dalam kumpulan sosial.
- Orang yang mempunyai kemahiran ini, biasanya
mempunyai cirri diplomasi, boleh memikir secara kritis dan logikal, mahir
memudahcara, bertolak ansur serta berupaya membaca situasi penyelesaian yang
memuaskan.
Membina Hubungan
- Merujuk kepada kemahiran komunikasi interpersonal dalam aktiviti sosial.
- Merujuk kepada kemahiran komunikasi interpersonal dalam aktiviti sosial.
- Berkait rapat dengan popularity atau kualiti disanjungi, kepimpinan dan kecergasan interpersonal.
Kepimpinan Beraspirasi
-Bererti kemahiran memimpin yang memberi inspirasi kepada ahli-ahli dalam organisasinya.
- Terdiri daripada
orang berpengalaman, berilmu pengetahuan dan berkemahiran, mempunyai sikap
proaktif dan nilai peribadi yang murni.Kepimpinan Beraspirasi
-Bererti kemahiran memimpin yang memberi inspirasi kepada ahli-ahli dalam organisasinya.
Kerja Berpasukan dan Berkolaberasi
- Bererti kemahiran yang menyatu-padukan tenaga-tenaga pekerja sebagai satu unit yang erat dan bekerjasama mencapai matlamat yang dipersetujui.
- Bererti kemahiran yang menyatu-padukan tenaga-tenaga pekerja sebagai satu unit yang erat dan bekerjasama mencapai matlamat yang dipersetujui.
- Individu yang mempunyai kemahiran ini
biasanya, berupaya memimpin, cekap berkomunikasi dan mahir menjalin hubungan
interpersonal.
terima kasih di ats entri anda.. selamat menulis.. teruskan usaha anda untuk menyebarkan ilmu menerusi penulisan blog.. :)
ReplyDeleteTerkejut pabila melihat ade org comment blog sya ni...
ReplyDeletesama2 serikandi umar...saya akan cuba menyebarkan ilmu yang berguna kepada pembaca di luar sana..Insyallah
terima kasih :) memg tgah mencari maklumat ni ..
ReplyDeleteSemoga hasrat murni untuk menjadi guru terbaik kepada kanak-kanak khas akan mendapat keberkatan Nya. Amin.
ReplyDeleteSaya Bangga Menjadi Guru
Terima kasih...huhu
ReplyDeleteMadam Zuely rupanya...hai puan... :)
ReplyDeleteterbaekkkk lahhh...ad sda cntoh smple esaigmen wakwakwkaw...
ReplyDeleteAok bah Siti Normarni. Sem lepas ambik KKE kan? Kalau sy masih ada kat situ, mesti sy yg akan bersama kelas awk tu.
ReplyDelete